ІноЗМІ: дані про російські втрати в Україні – витік інформації чи газетна качка?

Дані про виплату компенсацій родичам російських військових випадково потрапили в мережу
Дані про виплату компенсацій родичам російських військових випадково потрапили в мережу

У березні на російському сайті «Дєловая жизнь» у матеріалі «Підвищення зарплати військовослужбовцям у 2015 році» з’явилися дані про виплату компенсацій родичам російських військових, які загинули в Україні. Йшлося про 2 тис. убитих і 3,2 тис. поранених. У серпні на статтю звернули увагу українські ЗМІ, тепер її широко коментує англомовна преса.

Стаття «була розміщена в Інтернеті російським новинним сайтом «Дєловая жизнь», але незабаром видалена з сайту», – пише журналіст The Times Марк Беннеттс. «Потім українські ЗМІ поширили копії статті з інтернет-кешу, стверджуючи, що стаття заснована на офіційній статистиці російського уряду, опублікованій помилково», – зазначається в статті із назвою «Кремль вносить виплати за 2 тисячі смертей в Україні».

«У статті, яка, як видається, суперечить твердженням Москви, що жоден російський військовослужбовець не воював в Україні, стверджується, що Москва виплатила по 3 млн. рублів сім’ям загиблих військових, а 3,2 тис. поранених отримали по 1,5 млн. Там також стверджувалося, що контрактникам платять 1800 рублів за кожен день, проведений у зоні бойових дій», – пише Беннеттс. Він зазначає: сайт не вказав джерела цієї інформації, редакція не відповіла на електронний лист The Times.

«Активісти антивоєнного руху зреагували боязко. Руслан Льовієв, який використовує соціальні медіа для розслідування випадків смерті російських військових в Україні, сказав: «Можливо, це підготовано, аби хитрістю змусити нас поширювати неправдиву інформацію». Тим часом на сайті NBCnews журналіст Алєксєй Єрьоменко пише про публікації «Дєловой жизні»: «Коли у березні стаття була опублікована, вона не викликала фурору, аж поки на цьому тижні її не піддали цензурі».

«Представник «Дєловой жизні» сказав в інтерв’ю NBC News, що статтю прибрали після того, як російська влада пригрозила заборонити видання за порушення указу про засекречування втрат. Анатолій Кравченко додав, що сайт не відступається від цієї статті. Він написав електронною поштою, що матеріал ґрунтується на джерелах «Дєловой жизні» у Міністерстві оборони, а також на інформації від родичів військовослужбовців. Міноборони РФ не відповіло на прохання NBC News про коментарі», – зазначається у статті.

Тим часом у виданні Forbes вважають, що російська влада ненавмисно виклала в Інтернет дані про свої втрати в Україні. Оглядач Пол Родерік Грегорі пише: президент Путін оголосив державною таємницею усі втрати російських збройних сил «у мирний час». «Якщо родичі заявлять уголос, що їхні сини були убиті в Україні, їм не тільки можуть пред’явити кримінальні звинувачення за розголошення держтаємниці, але й позбавити їх пенсій та одноразових виплат», – стверджує Грегорі та нагадує: до багатьох таємниць СРСР радянологи докопувалися в радянській пресі. «Компенсації за військових, які загинули або стали інвалідами, повинні бути відображені десь у бюджеті», – вважає він.

«Мимовільне (чи навмисне?) одкровення «Дєловой жизні» про загибель понад 2 тис. осіб у боях на східній Україні не просто розвіює путінський міф про те, що загинули лише небагато російських патріотів, котрі захищають росіян в Україні від неонацистських екстремістів, але й не залишає каменя на камені від путінської «легенди», що в Україні немає й ніколи не було жодного військовослужбовця «діючих» Збройних сил Росії», – мовиться в статті.

«Російські цензори видалили інформацію. Кремль стверджуватиме, що матеріал, який зберігся в Мережі в кеші, – підробка. Але цифри виглядають логічними і підтверджують те, що має бути очевидно всім: російські війська перебувають на східній Україні та Росія постачає їм важкі озброєння», – підсумовує автор.

«Російська влада «випадково розкрила» статистику про кількість своїх військових, убитих на Східній Україні», – так називається стаття в Independent. Журналіст Майкл Сєгалов пише: «У той час як Росія продовжує заперечувати, що її військовослужбовці беруть участь в триваючому українському конфлікті, шановний новинний сайт в Росії, як видається, ненавмисно опублікував секретні цифри – подробиці про смерті й втрати наземних сил».

Експерт Джеймс Ніксі (Chatham House, Лондон) заявив виданню: «Не думаю, що це взагалі новина. Існують докази, які піддаються перевірці: фотографічні, супутникові та особисті свідчення, що демонструють, що Росія бере участь у військових діях в Україні», – пояснив він. «Зрештою, коли ви ведете тривалу кампанію такого масштабу, помилки прослизають, люди роблять помилки», – додав Ніксі.

«Ймовірно, прозвучать твердження, що ця інтернет-сторінка підроблена, – припустив Ніксі. – Так говорилося про солдатські жетони, паспорти, супутникові знімки, зізнання полонених та інші докази, які можна бачити. Вони стверджують, що це західна пропаганда».

«У Путіна немає жодної стратегії виходу, він бере участь у війні, поразка в якій обійдеться йому дуже дорого, але перемога в ній неможлива. Для Росії це глухий кут, оскільки стан економіки погіршується разом зі зниженням популярності війни», – доходить висновку Ніксі.

Читайте: Forbes: дані про російські втрати в Україні помилково виклали в Мережу

За матеріалами InoPressa

Інформаційний Акцент

Залишити коментар

БЕЗ КОМЕНТАРІВ