Роман Маселко: Про норми, що можуть зробити судову реформу, ширмою

Роман Маселко, адвокат Небесної сотні й Автомайдану
Роман Маселко, адвокат Небесної сотні й Автомайдану

Судний день для судової реформи.  Стане вона справді реформою чи черговою ширмою?

В принципі, багато ідей, які закладені в зміни до Конституції та імплементаційний закон, є позитивними. Це не радикальне оновлення, якого багато чекали, але все ж таки поступ вперед.

Однак, законопрект містить низку недоліків, які можуть знівелювати прогресивні зміни:

– голови судів та їхні заступники часів Януковича, які звикли виконувати політичні вказівки, зможуть ще шість років залишитися на своїх посадах, при цьому всупереч Конституції Президент виписуватиме їм посвідчення;

– не передбачено жодного оновлення апеляційних судів, якщо й будуть вакансії, їх зможуть зайняти лише судді з суддівським стажем мінімум п’ять років;

– не відбудеться анонсоване оновлення судового корпусу за рахунок оголошення відкритого конкурсу на місця суддів, повноваження яких припинились, оскільки усі вивільнені місця будуть зайняті цими ж суддями, які мають право проходити не конкурс на рівні з іншими фахівцями, а лише кваліфікаційне оцінювання;

– громадськість не матиме ефективних важелів впливу на добір та оцінювання суддів: висновки новоствореної Громадської ради доброчесності не матимуть вирішального значення для кваліфікаційного оцінювання суддів за критерієм доброчесності, вона не матиме жодного впливу на конкурси на вакантні посади в місцевих судах; склад кваліфікаційної комісії суддів розширюється, але не за рахунок представників громадськості;

– законопроект, хоч і передбачає створення Вищого антикорупційного суду як суду першої інстанції, але відкладає це на невизначений час; статус цього суду не містить додаткових гарантій незалежності (особливий порядок добору, підвищені зарплати, свій бюджет тощо);

– значно обмежується право на відеозапис відкритого судового засідання.

Ці норми потрібно негайно виправити, інакше реформа справді стане лише ширмою.

Ми вимагаємо внесення відповідних змін до законопроекту і лише після цього ухвалювати закон та зміни до конституції.

Джерело: Roman Maselko

Залишити коментар

БЕЗ КОМЕНТАРІВ