Віктор Глеба: Києвом керує будівельна мафія

Віктор Глеба, експерт із державного управління та містобудування.
Віктор Глеба, експерт із державного управління та містобудування
Деякі архітектори прогнозують, що одного зовсім не прекрасного дня у Києві настане транспортний та інфраструктурний колапс. Це не вигадки і не «страшилки». Адже багато років столицю забудовують хаотично і непродумано. Транспортну проблему не розв’язують, затори все потужніші. Інфраструктурна криза лише загострюється, а на тлі масштабних забудов навантаження на застарілу аварійну інфраструктуру тільки зростає. Тому цілком ймовірним є сценарій, коли «кількість перейде у якість» і місто просто перестане функціювати через масштабні затори та перманентні техногенні аварії. На жаль, така перспектива не виглядає фантастичною, адже київська влада чітко розставила свої пріоритети. Замість того, щоби розвивати столицю як агломерацію, реалізовувати амбітний проект Великого Києва, влада захопилася проектом перетворення Києва на кам’яний мішок, керуючись нестримною жагою швидкого збагачення. Уже нині можна констатувати, що через непродумані забудови зростає кількість об’єктів, що становлять пряму загрозу життю киян. Саме про такі найнебезпечніші київські забудови говоримо з Віктором Глебою, експертом із державного управління та містобудування.

– Які, на вашу думку, архітектурні об’єкти в столиці є найнебезпечнішими для киян?

– На вулиці Мечникова, 11 через будівництво торгово-житлово-офісно-розважального (вже не знаю якого) комплексу, залізобетонною стінкою перекрили русло річки Клов, яка на Печерську тече і, головне, перекрили дренаж ґрунтових вод, а також поверхневих вод. Все це призвело до зсуву, і тільки чудом люди не постраждали, постраждав гараж, в якому не було автомобіля. Зсув ґрунту і гараж опинився на дні рівчака. Річка затоплює сусідні підвали, фундаменти плавають, поруч 5-поверхівки порепалися, можна руку просунути крізь стіну! Я не можу сказати, що завтра цей будинок впаде, але така загроза є. Десять публікацій було – ніхто не реагує!

Наслідки зсуву на Мечникова
Наслідки зсуву на Мечникова

Аналогічна ситуація загрожує Солом’янці – Батиєва гора, всі чули? Там, на Волгоградській, 25, відбулася одна з перших бійок зі стріляниною, де було поранено активістів. Мешканці не стали терпіти будівництва житлового будинку в притул до школи. Там замість 5-6 поверхів забудовник планував побудувати 15-поверхівку на слабких ґрунтах. На краю Батиєвої гори стоять «хрущовки» – 5-поверхівки, які мають погані інженерні мережі. Затоплені фундаменти вже дихають на ладан, плюс насичений водою ґрунт схилу – утворюють всі передумови небезпеки зсуву. Це вже буде не зсув просто гаража – це буде зсув цілого масиву, ці 5-поверхівки можуть поїхати вниз. Таких випадків чимало по Києву.

Якщо проаналізувати, небезпекою є сам ґрунт київських гір. Є небезпека зсуву, але кого це зупиняє? Нікого це не зупиняє! В нових районах ґрунти погані, слабкі і тим не менше будують, змінюючи цілі масиви ґрунтових вод.

 

Якщо проаналізувати, небезпекою є сам ґрунт київських гір. Мало хто знає, скільки десятків кілометрів тягнуться дренажні системи Печерського пагорбу, від, як її називають – «родіни матєрі» – до Лаври і меморіалу «Вічний вогонь». Там вся земля пронизана дренажними колодязями, шурфами, підпірними стінками тощо. Колосальні гідротехнічні споруди зведені у XVIII-XIX століттях, у старому Києві! Власне, ці дренажні підпірні та гідротехнічні споруди тримали ґрунт Старокиївської гори і Печерських пагорбів. Зараз у зв’язку з неконтрольованим, незаконним, хаотичним будівництвом (а на мою думку, незаконним є не те будівництво – на яке не має дозволу, а те, яке порушує закони природи, проектування, закони архітектури), на цих територіях побудували «Новопечерські Липки», поряд будуватимуть ще такий же масив. Ґрунт є небезпечним, є небезпека зсуву, але кого це зупиняє? Нікого це не зупиняє! В нових районах ґрунти погані, слабкі і тим не менше будують, змінюючи цілі масиви ґрунтових вод.

– Вам закидають, що Ви, Віктор Глеба, шкодите «Київміськбуду» (і не тільки), що вони через Вас якихось збитків зазнають… Але цікаво: якщо ми розповідаємо про небезпеку безпосередньо для людей житла, в яке вони можуть заселитися, це ж ми добру справу робимо? Ось, для прикладу, оці новобудови на «Новопечерських Липках», Ви кажете, ґрунти погані, тобто за певних умов воно може все піти на дно?

– Ну, немає дна у нас ні політичного, ні економічного. Ми все пробиваємо дно і пробиваємо, а його все немає і немає! Якщо будувати із порушенням будівельних, санітарних, пожежних норм (вони називаються ДБН, державні будівельні норми), то таке будівництво, за визначенням, буде небезпечним. Будівництво з порушенням ДБН – це вже є потенційна загроза. Щоб ми не брали, будь-який об’єкт; споруда, є безпечною, якщо дотримані всі нормативні вимоги. ДБН написані кров’ю, «Правила дорожнього руху» написані кров’ю – це класика.

Бульдозерист-екскаваторник переплутав бури і почав бурити дірку не тим буром. Заглибився на 3 метри і пробив стелю метро – бур стирчав і поїзди підземки під ним їздили. Стирчав у даху метро, бо пробили повністю до вестибюлю! А якби цей бур взагалі впав на поїзд?

 

Якщо брати безпекові норми об’єктів стратегічного призначення. Метрополітен у Києві є об’єктом стратегічного значення. Компанія «Елікон» у шахрайський спосіб розпочала будівництво, прикриваючись тим, що вони ніби укріплюють ґрунт біля метро «Героїв Дніпра».

Читайте також: Будівництво на «Героїв Дніпра» не відповідає пожежній та техногенній безпеці

Вони взяли підприємство «Метрополітен», яке ми, кияни, утримуємо за свої податки, і ця компанія, роблячи вигляд, що щось робить на благо «Метрополітену», почала зводити конструкції для комерційного торговельного центру. Роботи проводили із порушенням будівельних норм. Бульдозерист-екскаваторник переплутав бури і почав бурити дірку під свердловину не тим буром. Заглибився на 3 метри, після чого пробив стелю метро – бур стирчав і поїзди підземки під ним їздили. Стирчав у даху метро, бо пробили повністю до вестибюлю! А якби цей бур взагалі впав на поїзд?

Бур пробив стелю в метро. Фото Павло Данилов
Бур пробив стелю в метро. Фото Павло Данилов

У Генеральному плані намальовано: вздовж Оболонського проспекту – «зелена зона», яку зараз перетворено на «Дрім Таун». На транспортній розв’язці показано, що «землі транспорту» – це фіолетовий колір на карті Генплану; торговий центр позначається червоним кольором на карті Генплану – це я для дальтоніків пояснюю! І в містобудівній документації, і в законі «Про регулювання» написано чітко: «Якщо землі фіолетового кольору і вони промислові, то їх не можна використовувати, і будувати там торгові центри, громадські споруди або  житло». А вони будують! Так у мене запитання – куди пішли десятки мільйонів гривень, і навіщо ми їх всі витратили на розробку містобудівної документації з якою можна сходити до туалету?

– А чи багато є у світі міст, де постійно відбуваються масові бійки між забудовниками і представниками місцевих громад? Щоб «тітушки» і міліція захищали забудовників і били мешканців, які, зі свого боку, залучали якісь інші силові структури, у нашому разі – добробатів?

– Такого унікального феномену, як «київський синдром», немає ніде. «Київський синдром» – це проведення будівельних робіт усупереч чинній містобудівній документації, самовільна зміна цільового призначення земельних ділянок усупереч містобудівній документації. «Київський синдром» – це повний хаос в органах контролю і фактична ліквідація контрольної системи з боку держави законом, який було ухвалено 2011 року. За часів Януковича розробили закон «Про регулювання містобудівної діяльності», який дав змогу будівельникам будувати що заманеться і де заманеться. Зараз ми отримуємо плоди – це наслідки недолугої, злочинної, містобудівної політки, яка проводилася  під конкретних забудовників. Якщо ви зайдете на сайт Конфедерації будівельників України, там є таблиця найбільших забудовників Києва: «Укрбуд», «Київміськбуд» тощо. Парцхаладзе керує всією конфедерацією, я не  хочу всіх перераховувати. І коли я говорю про будівельну мафію – то це будівельна мафія і керує Києвом.

«Київський синдром» – це проведення будівельних робіт усупереч чинній містобудівній документації, самовільна зміна цільового призначення земельних ділянок усупереч містобудівній документації. «Київський синдром» – це повний хаос в органах контролю і фактична ліквідація контрольної системи з боку держави

 

Ще приклад – будинок вбивця на Мілютенка, 23. Рівно рік тому, ми показували Кличку в яких умовах  живуть ці люди, і говорили, що він зобов’язаний  відселити людей з аварійного будинку. Ніхто не  відселяє цих людей, а їм загрожує пряма небезпека! Вони помирають, там зафіксовані випадки загибелі людей від грибків, які уже роз’їли несучі конструкції будинку, це смертельні загрози! Чим займається департамент капітального будівництва? Невідомо. Чим займається Міністерство? Неясно. Не знайшлося місця переселити людей з грибкового будинку. А 150 ордерів для міліції знайшлися.

– Тобто коли кажуть, що Київ не є унікальним  містом, з точки зору наявності конфлікту інтересів між бізнесом і городянами, що мовляв у всіх великих містах бізнес тисне на культурно-історичне середовище, то це неправда? Київ у цьому сенсі – унікальний. Важко ще знайти міста у світі, де б так активно як у Києві знущалися над містом забудовники?  У Києві незвичайна ситуація?

– Незвичайна, бо в Києві  забудовник фактично і є владою. Ніде в світі такого немає! Ми говоримо про європейські цінності, про конфлікти інтересів, але ніде у світі немає такого, щоб депутат-забудовник, був головою профільної комісії. Якщо конфлікт інтересів – то конфлікт інтересів! Якщо ти забудовник – ти не можеш бути регулятором ринку!

– Київ, в плані незаконної, непродуманої забудови у світі унікальний, але є звичайно й гірші приклади – Індонезія. Там у столиці Джакарті із річок поробили смітники! Нам ще до цього далеко. Але хто його знає? Порошенко недавно в Індонезію літав. Кличко може перейняти досвід, бо Дніпро велика річка, а сміття ми не знаємо куди дівати.

– Може перейняти.

– З естетичної точки зору, на вашу думку, найжахливіші, наймонструозніші три будівлі в Києві?

– Усі Позняки, всі житлові комплекси Позняків. Усі житлові комплекси Непопа, який будує. Наприклад, біля зоопарку 24-поверхівка – можна із балкона недопалка докинути до зубрів. Це небезпечно для тварин, але нам начхати на зоопарк, на безпеку тварин! Зубриха народила своє телятко і відмовилася від нього, це був перший випадок за всю історію зоопарку. Вона відмовилася від свого зубренятки, бо в неї над головою вже другий рік будують монстра залізобетонного. Вона не спить, погано їсть, погано себе почуває, їй не потрібно вже думати про приплод, бо вона перебуває в стані депресії, як і люди, що живуть на Позняках.

– Жінки, які живуть на вулиці Урлівській, від своїх дітей не відмовляються!

– Бо люди живуть не рефлексами.

Троєщина. Стоять недобудовані МВС 30-поверхівки прямо на в’їзді – візитівка Троєщини! І ніхто не сів за порушення норм. Не зняли Крохмалюка, не посадили інших, хто цим займався, не посадили міністра. А ви знаєте скільки самогубств було? Про це ніхто не пише. Люди вклали гроші, останнє вклали – і не отримали квартири!

Зараз триває конфлікт між владною верхівкою, яка захопила владу і поставила своїх кумів-братів-сватів і які грабують державу, наповнюючи свої е-декларації, та рештою суспільства, яке дурять, починаючи з субсидій.

 

Вулиця Здолбунівська, 13: люди купили квартири, але за гроші Мінрегіонрозвитку, за їхні  гроші збудували будинок в іншому місті й дали квартири іншим, в тому числі прокурорам і міліції. А тим, хто хотів жити тут, нічого не дали, вони судяться  досі. Це теж дуже велика небезпека. Це небезпека психічна, бо якщо ця людина непритомна вийде і когось застрелить чи загризе в під’їзді, я не буду здивований. Бо ця людина втратила кошти, не отримала квартиру, 10 років в судах і розчарувалася у цій владі, розчарувалася у цій країні. А ми шукаємо патріотів: хто буде воювати за цю країну, за кого воювати, питання? За е-декларантів, за Кличка?

– За забудовників «Героїв Дніпра»?

– Ми називаємо «героями Дніпра» мешканців, які відстоюють свої права жити в красивому, комфортному, цікавому місті!

– Ті люди, які купують квартири в будинках-монстрах, у будинках, через які обвалюються ґрунти, репаються інші будови – вони теж мають розуміти, що фінансують злочини?

– Вони фінансують злочини. Люди, які купують квартири у забудовників, які нехтують законодавством – є співучасниками злочинів. Ми говоримо, що є київська громада, але в київській громаді є кияни і не кияни. Але кияни, ті хто живуть із покоління в покоління в місті Києві, не мають рівних прав із вінницькими, донецькими, харківськими, луганськими, дніпровськими мафіозі, які приїхали сюди, зайняли посади, перетягли родичів, знайомих, куховарок, водіїв своїх – і живуть спокійнісінько у Києві. Будують із порушенням норм на головах у тих, хто тут віками жив, на головах у тих хто жив з діда прадіда і не може дозволити собі нову квартиру.

– Забудова Києва це квінтесенція абсурду нашого суспільно-економічного ладу…

– Політичного, в першу чергу політичного. Все починається з Конституції. Що написано в Конституції – то все знехтувано; від Конституції ростуть закони – їх ігнорують; від законів ідуть підзаконні акти, постанови Кабміну, норми будівельні – їх теж ігнорують.

– Щоби припинити цей процес у Києві, потрібні глобальні зміни. Треба змінити панівну верхівку?

– Не допоможе.

– Від’єднати бізнес від політики? Змінити виборче законодавство? Змінити менталітет київської громади?

– У першу чергу – змінити менталітет. Ми для того і пишемо інтерв’ю, щоби достукатися до розуму людей, щоби вони замислилися, що відбувається і що треба робити, щоби такого не відбувалося.

Зараз триває конфлікт між владною верхівкою, яка захопила владу і поставила своїх кумів-братів-сватів і які грабують державу, наповнюючи свої е-декларації, та рештою суспільства, яке дурять, починаючи з субсидій. І ця «картка киянина» – скрізь у світі таке працює, а у нас не працює! Не працює, тому що крадуть на всьому. На парковках мільйони гривень у день заносять «кешем» у сумці одній людині у погонах.

Воно обліковується? Я запитую у цих грантоїдів – РПР та інших, які смоктали американські гроші і зараз повилазили та диктують якісь умови. Я кажу: «Чого ви досягли за три роки? Де облік паркомісць у Києві? Нема!» А директор Департаменту транспортної інфраструктури їздить на машині, що коштує, як будинок. І так у нас у всьому!

Розмовляв Ян Борецький спеціально для видання Інформаційний Акцент

Залишити коментар

БЕЗ КОМЕНТАРІВ